Embolcall mental

A l’entrada “La visió de l’ésser humà”, vàrem veure que, segons la filosofia iòguica, l’ésser humà està organitzat en embolcalls que van del cos físic, que és el més dens i l’únic visible, fins l’embolcall de felicitat, que és el més subtil.

L’embolcall mental rep el nom de Manomaya Kosha, que vol dir “embolcall fet de ment”. Inclou una part de les habilitats i possibilitats de la ment humana. Hi ha una altra part que no queda inclosa en aquest embolcall sinó en embolcalls més subtils.

L’embolcall mental inclou els òrgans dels sentits com a receptors d’informació de l’exterior així com la capacitat mental de rebre aquesta informació i processar-la i elaborar respostes a partir d’aquests estímuls.

En l’elaboració d’aquestes respostes, la ment consulta la memòria, tot allò que tenim emmagatzemat en forma d’experiència i que ens pot servir per construir respostes de forma més ràpida i fiable.

L’embolcall mental engloba també el mon emocional. Totes aquelles emocions que es produeixen com a reacció a alguna experiència externa o també interna, producte de la nostra imaginació o record.

L’embolcall mental és aquella part de la nostra ment que reacciona a estímuls i que genera pensaments.

Per tant, si enfoquem la nostra vida des d’aquest embolcall, ens trobarem instal·lats en un mon reactiu en el que les nostres experiències i accions estaran conduïdes per tot allò que ve de fora.

Aquest embolcall és també el que ens projecta cap el futur, mitjançant la imaginació, aquella part de la ment que s’anticipa i ens fa viure fora del moment present.

Manomaya Kosha s’alimenta dels estímuls que rep de l’exterior: tot allò que “consumim” en forma de llibre, pel·lícula, programa de TV o ràdio, música, …. i també les converses en les que participem. Tot aquest aliment, crea un substrat a nivell mental que configura els nostres patrons de comportament i la nostra intel·ligència emocional.

Cal tenir també en compte que si no parem de consumir estímuls, saturem aquest embolcall. La ment llavors es torna dispersa, amb dificultat per concentrar-se  i s’estressa, donant pas a reaccions més irascibles o ansioses. De la mateixa manera que no estem consumint aliment sòlid contínuament i deixem reposar el nostre sistema digestiu, és fonamental tenir espais de silenci, sense estímuls per tal que aquest embolcall pugui mantenir-se equilibrat.

Practica estones de silenci i meditació a diari, i veuràs com l’embolcall mental es torna més serè i augmenta la teva capacitat de concentració.