Musculatura postural i funcional

Els músculs són teixits capaços de generar moviment al contraure’s o relaxar-se. Hi ha músculs que formen part dels òrgans interns (cor, aparell digestiu, …) i d’altres que formen part de l’aparell locomotor.

Si ens centrem en els músculs de l’aparell locomotor, podem diferenciar-los en base a dues grans funcions (val a dir que hi ha músculs que poden fer les dues):

  • els músculs responsables d’estabilitzar el cos o musculatura postural
  • els músculs responsables de generar moviment en el cos: musculatura funcional o dinàmica

Sempre que adoptem una postura en la que el cos s’ha de sostenir en contra de la força de la gravetat, hi ha un conjunt de músculs que entra en acció per tal de donar-li estabilitat. Acostumen a ser músculs petits i profunds, que tenen capacitat per fer poca força però mantinguda durant molt de temps. Si estan en bones condicions, poden treballar hores sense cansar-se.

En canvi, quan volem fer algun moviment, posem en acció musculatura més superficial i més grossa, capaç de fer molta força però que no poden sostenir aquest esforç molt de temps.

Cada cop és més habitual que la musculatura postural sigui una musculatura dèbil degut, en gran mesura, al fet de recolzar constantment l’esquena en un respatller o al fet de mantenir l’esquena en posicions inadequades. Senzillament la musculatura deixa de fer la seva funció i es debilita.

Sovint hi ha la temptació de corregir la postura corporal utilitzant la musculatura funcional, la més gran i superficial. Com que aquesta musculatura no està preparada per sostenir l’esforç durant molt de temps, acabem plens de tensió i contractures.

Sostenir la postura hauria de ser un no-esforç. Tenim molt poca percepció (o nul.la) de quan estem activant la musculatura postural, per tant, tot i que estigui treballant, no hem de notar que estem fent un esforç. Si notem acció muscular, molt probablement estem utilitzant la musculatura funcional.

Si la nostra musculatura postural és dèbil, el que convé és fer-li recuperar la seva capacitat d’acció. Seure (en una postura correcta) sense recolzar l’esquena ja és un bon treball. Cal fer-ho de forma gradual, incrementant els temps mica en mica per re-entrenar aquesta musculatura.

Les asanes d’equilibri, són també treballs excel·lents per enfortir la musculatura postural i fer-la competent per la seva funció. Potser a l’inici et costarà mantenir-te en equilibri, però veuràs que si les fas de forma regular, el teu cos aprèn a estabilitzar-se i la teva postura corporal millora.