Raja ioga

raja ioga
Conegut també com a ioga mental o Ashtanga Yoga, ioga dels vuit membres o etapes (atenció!, no confondre amb el mètode Ashtanga Vinyasa Yoga desenvolupat per Patabbhi Jois al segle XX, una forma de ioga dinàmic molt practicat a occident).

A través de la pràctica de diferents disciplines ens porta a estats de calma mental que permeten descobrir el propi potencial i els recursos per desenvolupar-lo.

Es considera que els Ioga Sutra de Patanjali (escrits sobre el segle III a.C) contenen l’essència del Raja Ioga. Els Ioga Sutra consten de 196 aforismes dividits en 4 capítols que descriuen els estats més elevats de la consciència així com la pràctica a dur a terme per tal d’assolir-los. En el segon sutra, Patanjali ens diu “Ioga es aturar els moviments de la consciència”, definint així què es busca amb la pràctica de ioga.

El segon capítol es diu “Sadhana Pada”. Sadhana vol dir pràctica o mitjans per a aconseguir algun objectiu, i en aquest capítol ens dóna la clau de les diferents disciplines que cal practicar per tal d’aturar els moviments de la consciència. I ens parla de vuit disciplines diferents i d’aquí ve el nom Ashtanga (Ashta vol dir vuit i anga vol dir membre o part).

Les vuit disciplines abasten des del nostre comportament envers els altres, fins arribar a trobar-nos amb la nostra essència.

De forma molt resumida són aquestes:

  • Yama: són els principis ètics de comportament vers els altres.
  • Niyama: són els principis de comportament vers un mateix.
  • Asana: postura corporal de meditació sostinguda amb fermesa i comoditat.
  • Pranayama: control de l’energia vital mitjançant la respiració.
  • Pratyahara: retracció dels sentits i interiorització.
  • Dharana: concentració de la ment en un punt o objecte. Es produeixen interrupcions en forma de pensaments que sorgeixen i ens distreuen del focus.
  • Dhyana: concentració de la ment en un objecte sense cap interrupció. És l’estat meditatiu.
  • Samadhi: estat de contemplació. Es contacta amb l’essència de l’ésser.

Les dues darreres (Dhyana i Samadhi), són estats que poden assolir-se gràcies a la pràctica regular de les sis disciplines anteriors. No són, per tant, pràctiques en si mateixes, sinó una conseqüència de les anteriors.

Si observem les dues primeres branques (Yama i Niyama), podem adonar-nos-en que Raja Ioga és una forma d’entendre i viure la vida. Perquè el ioga no és només una pràctica que es fa sobre una estoreta, sinó una pràctica duta a terme les 24 hores del dia, tots els dies.