No faig ioga perquè no sóc flexible

ioga i flexibilitatSón moltes les persones que pensen que un requisit per a fer ioga és ser molt flexible. Probablement associen el ioga a la pràctica d’unes postures corporals difícils i que requereixen d’altes dosis de flexibilitat.

És ben cert que aquestes postures existeixen i que algunes persones les practiquen perquè la seva flexibilitat corporal els ho permet i en poden obtenir beneficis. Però, afortunadament, el ioga dona cabuda a tot tipus de condició física oferint-nos un gran ventall de treballs que s’ajusten a les característiques de cada persona.

És adient associar ioga i flexibilitat, però no perquè n’és un requisit, sinó perquè el ioga ens ajuda a desenvolupar-la. Precisament, si ets una persona amb poca flexibilitat és una molt bona raó per a què et plantegis practicar ioga.

La manca de flexibilitat muscular condiciona la mobilitat de les articulacions i, per tant, la possibilitat de moviment. No només això, sinó que si determinats músculs estan escurçats, poden fer-nos adoptar postures incorrectes que acabaran desenvolupant dolències i lesions.

Així, per exemple, quan els músculs de la part posterior de cuixes (isquiotibials) són curts, la pelvis varia la seva posició (retroversió pèlvica) i s’esborra la curvatura natural de la zona baixa de l’esquena. Això pot derivar en problemes en els discs vertebrals de la zona lumbar.

L’excés de sedentarisme, les males postures corporals, la pràctica d’esports que tonifiquen excessivament la musculatura o l’estrès provoquen una pèrdua de l’elasticitat muscular. És doncs necessari practicar de forma continuada l’estirament muscular per tal de retornar-li l’elasticitat i donar així possibilitat a l’expressió amplia del moviment corporal.

La musculatura ha de ser forta i flexible a la vegada per tal de poder respondre a les necessitats de moviment i acció que li demanem en la nostra activitat diaria. Aquestes dues qualitats ens ajudaran, a més a més, a mantenir una bona salut i amplitud de moviment en les nostres articulacions.

El ioga és una disciplina que precisament treballa aquestes dues qualitats a nivell muscular. Tota postura (excepte algunes en que es busca la máxima relaxació corporal), hi ha una part de la musculatura que està treballant (i, per tant, guanyant tonicitat) i hi ha una altra part que s’està estirant (i, per tant, guanyant elasticitat).

Si ets poc flexible, prova de fer ioga i veuràs com a poc a poc aniràs guanyant amplitud de moviment i notaràs que la tensió muscular disminueix. Anima’t!