L’estirament muscular

Estirament muscular

Els músculs han de tenir la capacitat de contraure’s i d’estirar-se, combinant així la capacitat de fer força i donar amplitud al moviment. Quan sotmetem als músculs a exercicis que només els tonifiquen, primer perdem aquesta capacitat d’allargament i, mica en mica, es van escurçant més enllà de la seva llargària inicial.

Un múscul escurçat, limita enormement la capacitat de moviment i, a més a més, te una acció negativa sobre les articulacions, provocant a la llarga que es deteriorin i pateixin lesions. A més a més, una musculatura escurçada té efectes negatius també sobre la postura corporal i, per tant, sobre la columna vertebral.

No només això, sinó que la tensió muscular es tradueix en tensió emocional i mental. Quan la musculatura està tensa, hi ha dificultats per relaxar-se i descansar de forma correcta.

És doncs una qüestió de salut saber equilibrar l’activitat de tonificació i la d’estirament muscular, donant així al múscul aquesta doble possibilitat de contraure’s (fer força) i d’estirar-se (donar-li amplitud).

Hem de saber que estirar un múscul és sotmetre’l a una força que aconsegueix allargar-lo per tal d’aconseguir més amplitud de moviment. L’estirament fet de forma assídua i correcta, ens ajuda a mantenir aquesta capacitat d’elasticitat muscular, el que farà que la musculatura estigui en bon estat i més disponible per a la pràctica d’esports o per a l’activitat diària.

L’estirament muscular ens ajuda a donar elasticitat a la musculatura i amplitud a les articulacions i també a prendre més consciència corporal, la qual cosa ens permet millorar la postura corporal.

També redueixen les tensions i contractures musculars, el desgast de les articulacions i ajuden a prevenir l’aparició de lesions i de malalties degeneratives.

Quan es practiquen estiraments musculars, apareix una sensació de tranquil·litat i benestar corporal i millora la capacitat de descans i la recuperació després de l’activitat.

Avui en dia, sovint, es dona més èmfasi a les activitats tonificants, sense tenir en compte la importància de l’elasticitat muscular. Sigui quina sigui la teva activitat, busca l’equilibri entre força i elasticitat. I si fas activitats tonificants, no oblidis mai fer després una bona sessió d’estiraments.