La respiració completa

respiració completa

És una tècnica respiratòria bàsica que treballa la plenitud pulmonar a través dels tres segments respiratoris: l’abdominal, el costal i el clavicular. Tant la inspiració com l’expulsió de l’aire es fan a través de les foses nassals i es pot practicar estirat, assegut o dret.

La respiració abdominal representa, aproximadament, el 70% de la capacitat respiratòria i ens aporta l’energia per a la vida fisiològica. Es produeix gràcies a l’acció del diafragma, el múscul en forma de paracaigudes que separa la cavitat abdominal de la cavitat toràcica. Quan la respiració abdominal és deficient, es tradueix en una salut dèbil i un estat nerviós crònic. És una respiració relaxant i afavoreix el bon funcionament de l’aparell digestiu degut al massatge que es produeix en els òrgans abdominals.

La respiració costal representa un 25% de la capacitat respiratòria. Es produeix en la zona mitja de costelles, que es separen i obren la caixa toràcica gràcies a l’acció de diversos músculs. Fomenta la sensibilitat, la relació amb l’entorn i la confiança en un mateix. Millora la circulació sanguínia.

La respiració clavicular representa només el 5% de la capacitat respiratòria. Es produeix en la zona alta del tòrax i zona de les clavícules, gràcies a l’acció de músculs que eleven les costelles més altes. Per si sola és la menys convenient, però és de gran valor quan es recolza en les respiracions abdominal i costal. Afavoreix i desenvolupa l’activitat mental. Enforteix i purifica la part superior dels pulmons, lloc on es generen gran part de les malalties respiratòries.

“La respiració completa: un remei natural que sempre tens al teu abast!”

Així doncs, la respiració completa ens ajuda a obtenir tots aquests beneficis. Així, es tradueix en una millora de la salut en general, estimulant i regulant els diferents sistemes orgànics (respiratori, circulatori, digestiu). Vitalitza i relaxa el sistema nerviós i resulta molt convenient en cas d’ansietat o estrès. Calma la ment i desenvolupa la concentració.

Dedica cada dia uns minuts a fer respiracions completes conscients. El moment òptim és al llevar-se o també és una bona pràctica abans d’anar a dormir. Les pots practicar en moments de cansament, nerviosisme, decaïment o abans de fer una tasca de responsabilitat.

Recorda, inspira per les foses nassals començant per la part baixa dels pulmons (respiració abdominal) i continuant cap amunt fins a omplir-los. Després expulsa també per les foses nassals amb lentitud, regulant la sortida de l’aire. I abans d’omplir els pulmons, assegura’t que has buidat bé. I practica amb moderació, atenció i comoditat.

La respiració completa: un remei natural que sempre tens al teu abast!