Raja ioga (Meditació)

 

La sessió de Raja ioga està orientada a obrir la mirada cap al nostre interior. Observar-nos, escoltar-nos i descobrir que la nostra essència va més enllà dels nostres pensaments. Aprenem a desidentificar-nos de la nostra ment per posar-la al nostre servei.

A l’inici de la sessió fem una sèrie de moviments dinàmics senzills que ens permetan desfer-nos de les tensions corporals. És important preparar l’esquena i les cames per a poder seure còmodament en la postura de meditació.

El següent pas és preparar la ment i portar-la cap a un estat de calma, apaivagant l’activitat dels pensaments. Practiquem tècniques de respiració (pranayama) i d’aïllament sensorial (pratyahara) que ens permeten desentendre’ns del mon extern per a dirigir la mirada cap al nostre mon intern, a la vegada que ens procuren un estat de calma mental i silenci.

Comencem aquí la pràctica de concentració (dharana) i observació d’allò que succeeix dins nostre, aprenem a observar els propis pensaments, les pròpies sensacions desenvolupant un estat de neutralitat cap allò que observem. Busquem la atenció plena en cada instant, desenvolupar un estat d’observació i atenció constants cap a tot allò que forma part del nostre interior, sense buscar res concret, només observant i acceptant el que sorgeix en cada moment.

Després d’aquest espai de silenci i observació, acabem la pràctica de meditació amb uns minuts de relaxació, que ens permeten assimilar el que s’ha fet i tot allò que s’ha sentit, a l’hora que faciliten també el retorn gradual de la nostra mirada cap a l’exterior.

És important iniciar la pràctica de meditació sense expectatives, sense intenció d’arribar a cap estat en concret o de tenir sensacions determinades. Només ens obrim a allò que pugui succeir i ho observem de forma neutra.

És també important acceptar les pròpies condicions i, en cas de necessitat, adaptar la postura meditativa amb la utilització de coixins, banquetes o cadires. És fonamental en la pràctica de meditació que la columna vertebral i el cap estiguin verticals (sempre respectant les corbes naturals de la columna) i no tant que estiguem asseguts al terra sobre un coixí si aquest fet ens condiciona una mala postura de l’esquena. La persona que dirigeix la sessió et donarà les indicacions oportunes, i és important que li facis notar qualsevol tipus de lesió o molèstia que pugui requerir ajustos, especialment lesions als genolls, malucs o columna.

En una pràctica en grup serà important respectar al màxim la puntualitat a l’hora de començar i també el silenci i centrament durant tota la pràctica tan per tu mateix com per respecte a la resta de practicants.