Hatha ioga

En la sessió de hatha ioga, practiquem una sèrie de tècniques que busquen portar-nos a un estat d’equilibri i unificació entre cos, ment i esperit.

Els primers minuts de la sessió els dediquem a crear un estat de disponibilitat i presencia, buscant desfer-nos de tensions i portar la ment cap a “l’aquí i ara”. A continuació, fem una sèrie de treballs dinàmics que preparen tant la respiració com el cos per a la pràctica de determinades postures (asana) que constituiran la part central de la pràctica.

En funció de l’objectiu o aspecte que treballem a la pràctica, fem una sèrie de postures corporals (asana). Cada una es manté durant un temps, buscant sempre l’equilibri entre la fermesa-estabilitat (sthira) i la comoditat-benestar (sukha) dins de la postura.

Després de la pràctica postural, cos i ment estan preparats per a les pràctiques respiratòries (pranayama) i/o meditatives (dharana). Finalitzem la pràctica amb uns minuts de relaxació que ens permet assimilar tot allò que s’ha fet a la pràctica.

Tot i treballar la pràctica en grup amb persones de diferent condició física i psicològica, la mateixa pràctica permet que tots puguem fer un treball adient gràcies a la possibilitat d’adaptació de cadascuna de les tècniques treballades a les característiques personals.

La persona que dirigeix la sessió, en cada cas, et donarà les indicacions per a adaptar la pràctica de hatha ioga en funció de les teves condicions personals. En aquest sentit, serà important que comuniquis qualsevol tipus de lesió que tinguis per tal de poder-te indicar les adaptacions oportunes en cada moment.

Tanmateix, és molt important que tu, com a practicant, prenguis consciència del punt on et trobes i ajustis la pràctica per a obtenir el màxim benefici que aquesta et pugui aportar.

Al practicar hatha ioga no s’ha de competir, comparar-se amb el del costat ni voler arribar a postures que el cos no pot assolir. Això només porta a forçar el cos i a estressar la ment, cosa que t’allunyaria totalment dels objectius que es persegueixen.

El màxim benefici l’obtindràs quan ajustis la pràctica a les teves pròpies característiques i condicions, aplicant el concepte de fermesa i comoditat (sthira-sukha). Aquest concepte cal que l’apliquis a tota tècnica que practiquis, de manera que les teves accions no arribin mai a la incomoditat ni a forçar.

En una pràctica en grup serà important respectar al màxim la puntualitat a l’hora de començar i també el silenci i centrament durant tota la pràctica tan per a tu com per respecte a la resta de practicants.