Yin ioga

L’art de deixar anar i l’entrega profunda

Per poder presentar què fem en una classe de Yin Ioga, primer cal definir en què consisteix. Yin Ioga és una pràctica passiva de Hatha Ioga, a la qual es mantenen les postures (ãsanes) de 2 a 5 minuts, vinculada al Ioga taoista (i a la seva filosofia) i a la medicina tradicional xinesa. Es tracta d’una manera de practicar que no és nova, però com a concepte l’han popularitzat recentment mestres com Paul Grilley, Sarah Powers i Bernie Clarck (especialment als EEUU) i que poc a poc està arribant a Europa.

A diferència de les conegudes pràctiques més dinàmiques, l’enfocament d’aquesta pràctica es dirigeix a les fàscies o teixit connectiu i no al teixit muscular (no es treballa per enfortir la musculatura sinó per relaxar-la i poder estimular el teixit connectiu, molt més rígid). Així, com les característiques d’ambdós teixits són diferents, el treball a realitzar, també ho és: arribem a la fàscia quan relaxem la musculatura i li apliquem una pressió continuada durant un cert temps. Per això, utilitzem suports, com coixins, blocs, mantes, cordes, etc. que ens ajudin en aquest treball passiu.

Amb el treball de Yin, ens beneficiem a nivell físic, energètic i mental. Físicament aconseguim humidificar els teixits, augmentar la flexibilitat articular i el rang de moviment i millorar la circulació. A nivell energètic, mobilitzem la energia vital del nostre cos (Qi) i afavorim la seva circulació pels canals energètics del cos (meridians). I a nivell mental, el manteniment de les postures, indueix per sí mateix a una profunda relaxació, disminuint l’estrès i ansietat, generant una profunda calma mental. De fet, és un ioga profundament meditatiu, que et permet aprofundir en la comunicació amb el teu cos i relacionar-te amb el teu silenci, afavorint la observació interna, captant des de la subtilesa dins l’experiència de les sensacions que t’aporta cada ãsana, buscant sempre la comoditat.

L’estructura de la pràctica és similar a la d’una pràctica de Hatha Ioga: a l’inici, prendrem uns instants per alentir el ritme, observar-nos des de la quietud i connectar amb el nostre cos i la nostra ment. Després, amb un mantra (literalment, eina de la ment), és a dir, amb la repetició d’una cançó, reforçarem la nostra presència i el nostre compromís amb la pràctica a desenvolupar. Posteriorment, farem algun estirament molt suau però dinàmic per mobilitzar i despertar el cos, abans d’entrar en la pràctica purament Yin (segons el que treballem, la farem estirats, asseguts, usant la paret o cadires). Acabarem amb uns moments de relaxació en savãsana, generalment guiats al principi, obrint-nos a la receptivitat dels beneficis d’haver mobilitzat la energia. En ocasions, al principi de la classe o abans de finalitzar-la, inclourem pranayames o exercicis de respiració, treball amb mudres així com cant de mantres, amb la intenció, en tots els casos, de focalitzar la ment, reduint la seva dispersió.

Com a qualsevol pràctica de ioga, i encara que sigui una pràctica passiva, no és cap excepció, és fonamental que el practicant valori fins a on arriba en cada postura, i utilitzi tots els suports que calgui per trobar l’equilibri entre sentir l’estirament que la professora indiqui i la comoditat, el permetre’s deixar anar, en la postura (no ha d’haver mai lluita en una postura). Es defineix per tant com una pràctica necessàriament personalitzada, des de la consciència del propi alumne respecte al seu cos i sabent que compte amb la persona que guia la classe si ho requereix. Per això, és imprescindible adaptar les postures, tant a paret o inclús canviar de postura a una que treballi el mateix estirament, si no es còmode la postura proposada (cal avisar sempre al professor si es dona el cas, així com si hi ha qualsevol lesió). No es tracta de que una variant sigui millor que una altra, sinó de oferir-li al cos allò que necessita.

En una pràctica en grup serà important respectar al màxim la puntualitat a l’hora de començar i també el silenci i centrament durant tota la pràctica tant per a tu com per respecte a la resta de practicants.