Hatha ioga

Hatha ioga

Per entendre el focus d’acció del Hatha ioga, podem observar el significat del seu nom:

  • Ha: vol dir sol. De forma simbòlica, l’energia del sol es refereix a l’energia vital.
  • Tha: vol dir lluna. Es refereix a l’energia mental, la consciència.

El Hatha ioga treballa sobre la unió i l’equilibri entre aquestes dues forces, l’equilibri de tot allò que és dual en l’ésser humà per portar-ho a un estat d’harmonia. Quan aquest equilibri es dona (equilibri cos-ment), podem endinsar-nos cap a estats de consciència més refinats i tenim accés a capes més subtils tals com l’embolcall de felicitat o, fins i tot, l’experiència de la pròpia essència. Veure l’entrada “La visió de l’ésser humà”

Tot i que les seves pràctiques són més antigues, es va estructurar i descriure sobre el segle XV en el tractat “Hatha Yoga Pradipika”, escrit per Swami Svatmarama. És un sistema que basa la seva pràctica en cinc elements fonamentals:

  • Asana: postura no habitual del cos que s’adopta durant un temps amb una determinada actitud que combina fermesa i comoditat. Veure l’entrada “Asana vol dir postura?”
  • Pranayama: tècniques respiratòries que permeten controlar el flux de l’energia vital (prana).
  • Mudra: gests psíquics. Són postures específiques que normalment es fan utilitzant mans i dits (tot i que també hi ha mudra corporals) que ajuden a activar i desbloquejar canals energètics.
  • Bandha: tancaments energètics que es combinen amb els pranayama per tal de reconduir l’energia vital (prana).
  • Shatkarma: tècniques de neteja i autopurificació, que s’utilitzen per netejar cos i ment.

 

Les tècniques del Hatha ioga treballen sobre els diferents elements constitutius de l’ésser humà aportant beneficis a tots els nivells.

Entre d’altres beneficis, trobem:

  • Tonificació i estirament muscular
  • Ampliació de la mobilitat de les articulacions
  • Millora de la salut de la columna vertebral, eix principal del treball físic i energètic.
  • Millora del funcionament orgànic i dels processos metabòlics.
  • Millora qualitativa i regulació de la respiració.
  • Afavoreix la lliure circulació energètica per tot el cos físic, desfent possibles bloquejos que poden causar disturbis a diferents nivells.
  • Equilibri les energies vital i mental, afavorint l’equilibri entre cos i ment.
  • Aporta equilibri emocional, disminuint el nivell d’estrès i ansietat. Permet aprofundir en el control emocional reconduint emocions negatives.
  • Aporta calma a nivell mental, disminuint les fluctuacions i permetent un major nivell de concentració.
  • A mida que es controlen les fluctuacions mentals, ens permet apropar-nos al pensament objectiu i desenvolupar la claredat mental.
  • Ens permet fer un treball d’auto-observació i auto-coneixement.
  • Quan la ment es calma, ens apropem també a l’experimentació de la pau interior i la felicitat.
  • Ens permet el contacte amb la nostra essència humana.

Es coneix també com a ioga físic perquè moltes de les tècniques emprades són tècniques que utilitzen el cos físic (asana, bandha, shatkarma) per arribar a les capes més subtils. El Hatha ioga prepara el cos per a poder mantenir la postura de meditació de forma còmoda i estable i prepara la ment per a un estat de silenci i la dota de capacitat de concentració. En aquest sentit, el Hatha ioga es pot veure com una pràctica que ens prepara a tots els nivells per a la pràctica de Raja Ioga, la meditació.